Tags

, ,

Noem een preek die je leven veranderd heeft. Ik schrok een beetje van deze vraag uit een onderzoek naar de effectiviteit van preken. Worden mensen echt door preken op een ander spoor gezet? Tot mijn verrassing kwamen in de uitkomsten hele concrete voorbeelden naar voren. Herstel van een relatie, nieuw zicht op Jezus, stoppen met verslaving, de keuze om jeugdleider te worden, het werd allemaal teruggevoerd op een concrete preek.

Ook ik kan mij sommige preken nog woordelijk herinneren. Maar zelf verander ik het meest door gedachten die ik hoor of lees in de preekvoorbereiding. Zo las ik in coronatijd Liturgie van het alledaagse van Tish Warren. In dit boek gaat het niet over grote life events of unieke geloofservaringen. In elk hoofdstuk wordt een dagelijkse beslommering beschreven die iedereen herkent. Niets bijzonders: het moment waarop je wakker wordt of de keer dat je je partner verbaal onderuit de zak geeft. Dat komt in de beste families voor en zelfs uiterst saaie ogenblikken als vertraging in de file worden door Warren besproken. Al die gewone momenten worden door haar verbonden met de liturgie, de bewust vormgegeven dienst aan God. Zo wordt fileleed bij voorbeeld verbonden met het wachten als cruciaal element in het geloof. In een kerkelijk jaar draait Advent om uitzien en ook Hemelvaartsdag zet ons in de wachtstand. Als je dan gefrustreerd in de file staat, dan ben je dat wachten blijkbaar verleerd.

Wat maakt dit boek tot zo’n aha-erlebnis dat je er anders door in het leven komt te staan? Dat was voor mij de wijding van het gewone leven. Dat je zelf rituelen rond het alledaagse bedenkt die dit gewone leven weer met God verbinden. Zo heb ik zelf fileleed vertaald naar het wachten voor de spoorbomen in Vathorst. Op het moment dat de bel de naderende trein aankondigt, denk ik ‘Wacht op de Heer’.

Rond Pasen wees iemand mij op de gele busjes van DHL: De Heer Leeft. Dankzij deze tip heb ik nu minimaal drie momenten op een dag dat ik aan de opstanding denk. En op het moment dat je een mail verzendt, kun je de adressant de zegen van de Heer toewensen. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik hoop dat je zelf de smaak te pakken krijgt. Dan wordt niet de preek maar een gewone column het begin van jouw verandering.